czwartek, 21 kwietnia 2016

Mobil Munari dla malca 3-6 tygodniowego



Jest to pierwszy z serii mobili przeznaczonych dla niemowląt. Zaprojektowany przez włoskiego artystę Bruno Munari.

Po urodzeniu wzrok noworodka jest "słaby", nie widzi szczegółów, ogarnia jedynie obiekty o dużym kontraście.

Mobil Munari składa się z geometrycznych kształtów w kontrastowych barwach czerni i bieli oraz z przezroczystej kuli. Kontrasty te stymulują wzrok dziecka, pozwalając mu skupić się, rozwijać poczucie ostrości.





Nie jest on łatwy do zrobienia, wymaga dużej precyzji i dokładności, ale uwierzcie mi, że warto.

Jego wymiary muszą być bardzo dokładne, a zależne są od wymiaru (średnicy) kuli, jaką zakupimy.

Potrzebne są:
- 3 listewki
- kula z pleksi
- biała farba, taśma, czarny spray
- białe nici
- papier biały i czarny oraz nożyczki, ołówek, liniał, klej.

 Wszystko zaczyna się od kuli. To jej wymiar określi wymiary pozostałych elementów mobila.


Średnica kuli to wymiar A i będzie on wyznaczał wielkość pozostałych elementów mobila.
Moje A ma 6cm.
Pojawi się również wymiar B, który obliczamy następująco B= A + 1/3 promienia A

Jak wymierzyć elementy dowiecie się ze zdjęć poniżej:



A na takich odległościach przymocowujemy elementy do lisewek:


Zaczniemy od odrysowania i wycięcia kształtów:



Figury skleiłam ze sobą, zalaminowałam i wycięłam.
Listewki przycięłam na odpowiednie długości i pomalowałam: najdłuższą na biało, średnią na czarno i najmniejszą na biało-czarno. 



Za pomocą białych nici przymocowałam figury geometryczne i kule do listewek. Mobil trzeba odpowiednio wyważyć.






7 komentarzy:

  1. Świetne! Widać ze dużo pracy włożone w to! Alternatywa dla nudnych karuzel :)�� pozdrawiam Kasia

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna strona! :)
    Jak Pani laminuje elementy z papieru?
    Pozdrawiam Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :)
      Co do laminowania to gotowe wycięte już czarno-białe elementy wkładałam do folii laminacyjnej, a następnie do nagrzanej laminarki. Kiedy laminarka zgrzała je na ciepło, wycięłam je ponownie usuwając nadmiar folii i gotowe :)

      Usuń
  3. Witaj, gdzie znajdę taki pałąk trzymający mobil?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hej. Przepraszam, że dopiero odpisuję. Ten pałąk to rurka hydrauliczna alupex do kupienia np. w Castoramie. Można ją dowolnie wyginać, a następnie za pomocą taśmy przymocować do łóżeczka- rozwiązanie mega proste i tanie :) Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Bardzo dziekuje za odp. Świetne te mobile, bedziemy robić

      Usuń